" /> Oplæg

Oplæg

Oplæg med inspiration til dig og din undervisning

 

På Lærfest kan du gratis deltage i 70 aktuelle oplæg om faglighed og pædagogik. 
Oplæggene foregår i lokalerne på 1. sal via Hal E-nord (følg skiltene). 

Der er ingen tilmelding til oplæggene. Mød op ved lokalet - adgang efter først til mølle-princippet. 

Scroll ned for at se onsdags- og torsdagsprogrammet

Oplæg onsdag den 13. marts

9.15 - 10.00. Lokale 5 - Brug kunstig intelligens, når du forbereder dig.

Brug kunstig intelligens, når du forbereder dig.
Du kan brainstorme sammen med en chatbot, og det er faktisk sjovt. Se, hvordan AI kan fungere som en kreativ sparringspartner, der giver dig ideer til en mere varieret undervisning.
V/ Karen Mikkelsen og Karin Dyrendom, CFU

9.15 - 10.00. Lokale 16 - Fup eller fakta?

Fup eller fakta?
Statistik kan være tricky, men med enkle redskaber kan elever i udskolingen navigere mere kritisk i tal og grafer. Mit liv med statistik formidler vedkommende samfundsstatistik gennem leg, udfordringer og refleksion i fire temaer.

Danmarks Statistik

9.15 - 10.00. Lokale 17 - Morgensang i skolen

Morgensang i skolen
Dansk Sang, Musiklærerforeningens forlag, har lanceret www.morgensangiskolen.dk med tips, årsplaner, sangbank og meget mere for at fremme morgensangen i skolen. Mød nogle erfarne komponister med praktisk erfaring, som giver gode råd til at udvikle morgensangen på skolen.

9.15 - 10.00. Lokale 18 - Aski Raski

Aski Raski
Systematisk og differentieret læse- og stavetræning af lyde, stavelser og ord. Aski Raski indeholder syv niveauer, fire opgavetyper og tre sværhedsgrader samt en afdækning og individuelle stier til elevers opnåelse af sikre læse- og stavefærdigheder.

9.15 - 10.00. Lokale 19 - Mød DR Lær

Mød DR Lær
Bruger du medieproduktioner fra DR i din undervisning? Så kom og hør redaktør Johanne Bagge fortælle om DR Lærs arbejde med at gøre DRs programmer relevante for undervisningen i grundskolen. Materialet findes på den digitale læringsplatform dr.dk/skole.

10.15 - 11.00. Lokale 5 - Lydmonstre – leg og læsning

Lydmonstre – leg og læsning
Materialet tilbyder en legende og motiverende tilgang til den første læsetilegnelse. Eleverne inviteres ind i en fantasiverden med sjove lydmonstre (lydrette nonsensord), hvor syntese og analyse trænes gennem leg.
Dansk Psykologisk Forlag

10.15 - 11.00. Lokale 16 - Skab en bredere forståelse af de fire regnearter og regnestrategier

Skab en bredere forståelse af de fire regnearter og regnestrategier
Få tips og tricks af vejlederne Rune Christian Holger Jørgensen & Anna Munk Ebbesen til, hvordan du som matematikvejleder bedst introducerer et fagteam til arbejdet med regnearter og regnestrategier.
Gyldendal

10.15 - 11.00. Lokale 17 - Matematikvanskeligheder

Matematikvanskeligheder
Matematikvanskeligheder kan være didaktiske, psykologiske, sociologiske eller neurologiske. Få et bud på, hvordan forældre og lærere kan støtte elever med forskellige typer vanskeligheder.
V/ Helle Hillebrandt og Trine Trentemøller for Akademisk Forlag/Alinea

10.15 - 11.00. Lokale 18 - AI på spil i din undervisning

AI på spil i din undervisning
Vi præsenterer spritnye metoder og ressourcer, der understøtter en kritisk og eksperimenterende brug af AI i arbejdet med innovation og entreprenørskab og teknologiforståelse. Vi tager udgangspunkt i SkoleGPT, en gratis, åben chatbot udviklet til skolebrug.

Future Classroom Lab og Fonden for Entreprenørskab

10.15 - 11.00. Lokale 19 - Nyt fra Google

Nyt fra Google
Hør Google fortælle, hvordan Google Workspace for Education og Chromebooks skaber bedre sammenhæng mellem undervisning i det fysiske og virtuelle klasselokale. Vi deler de nyeste og kommende opdateringer på platformen.
COMM2IG

11.15 - 12.00. Lokale 5 - Et skabende og praktisk danskfag

Et skabende og praktisk danskfag
Hvordan kan du fx bruge spil, lydfortællinger og film fra mitcfu som generator i dansk? Multimodale modeltekster gør det sjovt, når dine elever selv skal skrive, tegne, optage og dele tekster.
V/ Trine Ferdinand og Dorte Haraldsted, CFU

11.15 - 12.00. Lokale 16 - Thinking Classroom i praksis

Thinking Classroom i praksis
Hør matematikvejleder Line Maj Møller fortælle om egne erfaringer med Thinking Classrooms-teorien , og få tips og tricks fra Lines eget arbejde med at få eleverne til at udvikle mere tænkelyst i praksis.
Gyldendal 

11.15 - 12.00. Lokale 17 - LST til alle

LST til alle
Hør, hvordan LST kan fremme læring hos alle elever på alle trin og i alle fag – og specifikt i forhold til ordblindhed.
V/ Trine Gaarden & Maria Sanko (LST til alle) samt Mikael Højbjerg (CampOrd), Akademisk Forlag og Alinea

11.15 - 12.00. Lokale 18 - Ord og matematik

Ord og matematik
Hvordan kan ord være medvirkende årsag til, at børn oplever udfordringer i matematik? Hvor vigtigt kan sprog være i matematikfaget? Oplægget giver dig både svar på spørgsmålene og indblik i lærebogsmaterialet Ord & matematik fra Dansk Psykologisk Forlag

11.15 - 12.00. Lokale 19 - Få læseren med på historien – med Jan Kjær

Få læseren med på historien – med Jan Kjær
Jan Kjær er prisbelønnet for sin involvering af læserne. Hans serier Taynikma og Nomerne har engageret læsere i årevis – og det er ikke et tilfælde. Jan Kjær viser, hvilke mekanismer han bruger i sine bøger for at motivere læsningen.
Gratis Børnebøger

12.15 - 13.00. Lokale 5 - Veje til Viden – Danmarks nye fagportaler

Veje til Viden – Danmarks nye fagportaler
Vi tilbyder alle vores forløb digitale såvel som analoge elevhæfter. Med adgang til vikarmaterialer til alle kapitler, forbedret notestruktur, træningssæt, årsplaner og prøveoplæg – alt samlet i én løsning.
Veje til Viden

12.15 - 13.00. Lokale 16 - Når aktive elever arbejder med matematisk tænkning

Når aktive elever arbejder med matematisk tænkning
Hvordan rammesætter du matematisk tænkning med Building thinking classroom? Hør om podcastforløb, hvor eleverne har en aktiv rolle, når de laver interview om matematik på jobbet og i hjemmet.
V/ Jonas Juul Hansen, CFU

12.15 - 13.00. Lokale 17 - Konspirationsroman og andre nyheder fra Alvilda

Konspirationsroman og andre nyheder fra Alvilda
Sæt fake news på skoleskemaet! Nicole Boyle Rødtnes og Salina Schjødt Larsen fortæller om deres ungdomsroman Når sandheden svigter, og Alvilda præsenterer nye børnebøger til alle aldre til både PLC og undervisning.
Alvilda

12.15 - 13.00. Lokale 18 - DIT ROADMAP - Karrierelæring for unge

DIT ROADMAP - Karrierelæring for unge
At træffe et uddannelses- og karrierevalg er for de fleste unge forbundet med stor tvivl og usikkerhed. Gratis arbejdsbog og poster med de fire faser i MiLife Education karrieremodel.
v/ psykolog og lærer Vagn Strandgaard, MiLife

12.15 - 13.00. Lokale 19 - Sig mere - skriv mindre

Sig mere - skriv mindre
Det talte ord er magisk - og nu er magien flyttet ind i MinUddannelse. Hør hvordan det øger inklusion og læring, når elever og lærere fortæller, hvordan de arbejder med mundtlige afleveringer, flipped classroom og videofeedback.
KMD og Pathfindr

13.15-14.00. Lokale 5 - Ordblindes vej til mestring

Ordblindes vej til mestring
Mestringsmodellen klæder læsevejledere og ordblindelærere på til et struktureret samarbejde om ordblindes succes.
Der præsenteres hands-on øvelser til fokus på ordblindes forståelse, accept og positive mindset.
Dansk Psykologisk Forlag

13.15-14.00. Lokale 16 - Algoritmisk kunst: Et tværfagligt samarbejde

Algoritmisk kunst: Et tværfagligt samarbejde
Hvad har billedkunst, matematik, og teknologiforståelse med hinanden at gøre? Det kan du høre mere om her, hvor vi inviterer indenfor i udviklingsprojektet Algoritmisk kunst.
V/ Eva Petropouleas, CFU

13.15-14.00. Lokale 17 - Det tænkende klasserum i praksis

Det tænkende klasserum i praksis
Med afsæt i Peter Liljedahls teori og i danske læreres erfaringer får du konkrete bud på, hvordan du får dine elever til at tænke matematisk og engagere sig i problemløsning.
V/ Nick Hougaard og Tina F. Lauridsen for Akademisk Forlag/Alinea

13.15-14.00. Lokale 18 - Booktalk og besøg af Babak Vakili

Booktalk og besøg af Babak Vakili

Redaktør Nanna Nøhr præsenterer nyheder til PLC og undervisning. Hør forfatter Babak Vakili fortælle om Anas Hashim, en sjov og illustreret roman til mellemtrinnet, der kickstarter læseglæden på selv de bageste rækker.
Gutkind Forlag

13.15-14.00. Lokale 19 - Sikkerhed, compliance og Copilot med Microsoft

Sikkerhed, compliance og Copilot med Microsoft

Copilot er her og det er kommet for at blive. Vi kigger ind i hvordan man bliver klar til at tage det i brug. Vi vil snakke om data governance, den praktiske brug og hvordan vi kan hjælpe jer i gang

Søren Klarskov Weimar, COMM2IG

14.15 - 15.00. Lokale 5 - Når alles ansvar - bliver ingens ansvar!

Når alles ansvar - bliver ingens ansvar!
Er du optaget af at give børn og unge mulighed for at få viden om og forholde sig til sundhed, seksualitet og familieliv i skolen? Kom og hør om SSFkompasset – en ny digital portal til SSF.
V/ Mette Bech, CFU

14.15 -15.00. Lokale 16 - Hvordan fortæller man om krig til børn?

Hvordan fortæller man om krig til børn?

Hør forfatter og tegner Søren Jessen give sit bud sammen med forfatter Kim Fupz Aakeson i fælles samtale om deres nyeste udgivelser Alting ender altid og Jeg fortæller en krig. Efterfølgende mulighed for signering.
Gyldendal

14.15 - 15.00. Lokale 17 - SAFARI med Trine May

SAFARI med Trine May
Det nye dansksystem til mellemtrinnet, SAFARI, inviterer eleverne på opdagelse i tidens varierede tekstlandskab. Eleverne oplever og undersøger tidens tekster ud fra en undersøgende, kreativ og samarbejdende tilgang.
Dansklærerforeningens Forlag

14.15 - 15.00. Lokale 18 - Eksperimenter til undersøgende undervisning i fysik/kemi

Eksperimenter til undersøgende undervisning i fysik/kemi
Gør eleverne nysgerrige på naturvidenskabelige metoder med eksperimenter, hvor de opfordres til at forholde sig kritisk til resultaterne. Kom og se udvalgte eksperimenter fra Xplore Fysik/kemi portalen.
GO Forlag

14.15 - 15.00. Lokale 19 - En Verden af Historier

En Verden af Historier
Med projektet En Verden af Historier forholder DR og en række partnere sig til den dalende læselyst for børn og unge. I oplægget diskuteres nogle af de tilgange og produktioner som anvendes i projektet til at øge børn og unges læselyst.
DR B&U

15.15 - 16.00. Lokale 5 - Samfundslitteratur: Grammatik i kontekst – en vej ind i tekster

Samfundslitteratur: Grammatik i kontekst – en vej ind i tekster
Få inspiration til at arbejde med grammatik, der er knyttet til de tekster, eleverne skriver og læser. F.eks. arbejdet med ordklasser og syntaks med autentiske teksteksempler.
V/ Bodil Nielsen

15.15 - 16.00. Lokale 16 - Gads Børnebøger: Booktalk og forfatterbesøg

Gads Børnebøger: Booktalk og forfatterbesøg
Kristina Aamand fortæller om sin nye ungdomsroman Der er et sted i helvede og faglig konsulent Maria Louise Bjerrum taler om Gads nye børne- og ungdomsbøger for PLC og undervisning. Goodiebags på alle stole.

15.15 - 16.00. Lokale 17 - Samfundslitteratur: Fra praktikskole til uddannelsesskole

Samfundslitteratur: Fra praktikskole til uddannelsesskole
Integreret praktik står centralt i den nye læreruddannelse. Et vigtigt punkt i den forbindelse er, at praktikskolerne bliver uddannelsesskoler. Men hvad kræver den transformation egentlig?
V/ Pia Rose Böwadt, KP

15.15 - 16.00. Lokale 18 - ’Space to be You’ – giv minoritetselever en bedre skolegang

’Space to be You’ – giv minoritetselever en bedre skolegang Indblik i gratis materiale til fagpersoner i grundskolen. ’Space to be You’ giver praksisnær viden og konkrete metoder til at skabe en mere normkreativ og intersektionel skoledag for alle elever.
LGBT+ Danmark

15.15 - 16.00. Lokale 19 - Naturfaglig efteruddannelse tilpasset dig og din skole

Naturfaglig efteruddannelse tilpasset dig og din skole
Hør om NAFA´s skoleudviklingsindsats og om de muligheder for skræddersyet efteruddannelse som kan implementeres i skolens egen organisation og kultur og som er forskningsbaseret.
NAFA Naturfagsakademiet

Oplæg torsdag den 14. marts

09.15 - 10.00. Lokale 5 - Læseglæde spor 1 - Gør dine elever lune på læsning

Læseglæde spor 1 - Gør dine elever lune på læsning
Gør dine elever lune på læsning
Hvordan kan vi opbygge en god læsekultur, hvor læsning ikke er en byrde, men en glæde? Hør Dorthe Rise og Ulla Maria Michaelsens konkrete eksempler på, hvordan eleverne kan motiveres til en motiverende læseoplevelse.
Gyldendal

09.15 - 10.00. Lokale 16 - Guided Reading i grundskolen

Guided Reading i grundskolen
Kom og hør Lisbeth Skov Thorsen og Wenche Kortbæk fortælle om Guided Reading - differentieret læseundervisning, hvor den enkelte elev oplever et trygt og lærende læsefællesskab, der styrker motivation og læselyst.
Straarup & Co

09.15 - 10.00. Lokale 17 - Didaktiske tilgange til undervisning med PDF

Didaktiske tilgange til undervisning med PDF
OrbitNote er et alsidigt PDF-værktøj, der giver dig mulighed for at interagere med PDF på en helt ny måde. Skab interaktiv undervisning med funktioner som visuel fremhævning, formativ feedback og sammenfletning af PDF.
Wizkids

09.15 - 10.00. Lokale 18 - Digital myndiggørelse på skemaet

Digital myndiggørelse på skemaet
I dette oplæg præsenteres arbejdet med at udvikle nye didaktiske tilgange til digital myndiggørelse i regi af Videnscenter for Digital Teknologiforståelse.
V/ Bjarke Lindsø Andersen for CFU

09.15 - 10.00. Lokale 19 - Google Classroom som læringsplatform?

Google Classroom som læringsplatform?
Odense Kommune, EasyIQ og Google viser Odense Kommunes læringsplatform bestående af Google Classroom, Ugeplan og Meddelelsesbog. En dokumentplatform med integration til en ugeplan og en meddelelsesbog – opfylder det skolens behov?
EasyIQ

10.15 - 11.00. Lokale 5 - Læseglæde spor 2 – Styrk en fordybet læsekultur

Læseglæde spor 2 – Styrk en fordybet læsekultur

Fordybede læseoplevelser kommer ikke lige let til alle elever. Men både læsetiltag og litteraturdidaktik kan fremme læsekultur(er), der rummer indlevelse og fordybelse. Kom og hør Kristiane Hauer, forfatter og Ph.d.
Gyldendal

10.15 - 11.00. Lokale 16 - Fup eller fakta?

Fup eller fakta?
Statistik kan være tricky, men med enkle redskaber kan elever i udskolingen navigere mere kritisk i tal og grafer. Mit liv med statistik formidler vedkommende samfundsstatistik gennem leg, udfordringer og refleksion i fire temaer.
Danmarks Statistik

10.15 - 11.00. Lokale 17 - Sammen skaber vi læseglæde

Sammen skaber vi læseglæde
Carlsen udgiver alle børns bøger – dem, de selv læser og dem, som kræver en formidler for at udfolde universet. Fælles er den gode historie. Kom og bliv klædt på til at fortælle om bøgerne.
V/ Kaya Hoff og Jesper Roos Jacobsen, Carlsen

10.15 - 11.00. Lokale 18 - Stjernestunder - en helhedsorienteret læse- og skriveundervisning

Stjernestunder - en helhedsorienteret læse- og skriveundervisning

Konkrete bud på engagerende, funktionel og sammenhængende læseskrive-undervisning i et klassefællesskab (0.-6. klasse), hvor udfordringer og muligheder for alle er kodeord.

Dansk Psykologisk Forlag

Oplægsholder: Pernille Sørensen og Lena Bülow-Olsen

10.15 - 11.00. Lokale 19 - Styrk praksisfaglig undervisning med Apples teknologi

Styrk praksisfaglig undervisning med Apples teknologi
Hør et oplæg, der vil fokusere på Apple-teknologiens potentiale til at fremme en undersøgende, kreativ og elevcentreret undervisning, samtidig med at det bringer eleverne tættere på det faglige indhold.
v/ Jakob Steensig for COMM2IG

11.15 - 12.00. Lokale 5 - Læseglæde spor 3 - Fordyb jer i fagbøger

Læseglæde spor 3 - Fordyb jer i fagbøger
Nye og anderledes bud på fagbøger til børn fra Kenneth Bøgh Andersen samt biolog og tv-vært Line Friis Frederiksen. Oplev de to forfattere tale om alt fra dansk overtro og historiske kilder til vilde opdagelser og ekspeditioner.
Gyldendal

11.15 - 12.00. Lokale 16 - Udvikling af fleksible strategier i matematik

Udvikling af fleksible strategier i matematik
Kom og hør hvordan Xplore Matematik 0.-3. klasse understøtter eleverne i at udvikle flere strategier til at løse samme matematikopgaver og blive gode til at vælge imellem strategierne.
GO Forlag

11.15 - 12.00. Lokale 17 - Sproglig opmærksomhed i skolens sprogfag

Sproglig opmærksomhed i skolens sprogfag
Hør om, hvordan flersprogethedsdidaktik på tværs af skolens sprogfag kan være med til at styrke motivation for fremmedsprog ved at skabe rum for elevernes praktiske, metasproglige og kritiske opmærksomhed.
V/ Natascha Drachmann for Alinea

11.15 - 12.00. Lokale 18 - Højtbegavede elever og differentiering

Højtbegavede elever og differentiering
Der er højtbegavede elever på alle skoler, men ved du, hvordan du identificerer dem, og hvordan du kan differentiere undervisningen? Med viden om kendetegn og 1-2-3 Differentierede temabøgerne er du godt på vej.
Dansk Psykologisk Forlag

11.15 - 12.00. Lokale 19 - Kunstig intelligens i klasselokalet

Kunstig intelligens i klasselokalet
Bliv ekspert i, hvad kunstig intelligens er for noget, og hvordan det kan hjælpe lærere og elever i undervisningen. Få et kig ind i fremtiden for kunstig intelligens, og hvordan det kan forbedre undervisningen.
Oplæg af Ordbogen A/S

12.15 - 13.00. Lokale 5 - Veje til Viden – Danmarks nye fagportaler

Veje til Viden – Danmarks nye fagportaler
Vi tilbyder alle vores forløb digitale såvel som analoge elevhæfter. Med adgang til vikarmaterialer til alle kapitler, forbedret notestruktur, træningssæt, årsplaner og prøveoplæg – alt samlet i én løsning.

Veje til Viden

12.15 - 13.00. Lokale 16 - Equatio: Det matematiske multiværktøj

Equatio: Det matematiske multiværktøj
Equatio gør matematik mere tilgængelig med f.eks. talegenkendelse og formelredigering. Oplægget udforsker digital oversættelse af håndskrevne ligninger og CAS-værktøjets potentiale for at forbedre matematikundervisning og læring.
Wizkids

12.15 - 13.00. Lokale 17 - Skal vi læse?

Skal vi læse?
Forfatteren til det nye begynderlæsesystem vil gøre rede for ideen og teorien bag systemet. Hør hvordan bogstavindlæring og at lære at læse går hånd i hånd, og hvordan børnene bliver aktiveret på se, høre, føle og røre niveau.
Udgivet i 2022 af AGOS.

12.15 - 13.00. Lokale 18 - Læs med ørerne – om lydbøger i mitCFU

Læs med ørerne – om lydbøger i mitCFU
I mitCFU har skolerne gratis adgang til en spændende base af lydfortællinger og lydbøger. Hør, hvordan du som dansklærer kan sætte forløb i scene, hvor der er fokus på stærke læseoplevelser og gode strategier, der griber ’lytteraturen’.
V/ Mette Bechmann Westergaard, CFU

12.15 - 13.00. Lokale 19 - ”Danskerne findes i mange modeller”

”Danskerne findes i mange modeller”
Grænseforeningen har siden 1920 arbejdet med kulturmøder. I nutiden med udgangspunkt i, at vi kan være danske på mange måder. Kom og hør unge fra forskellige mindretal fortælle om vores arbejde med kulturmøder på landets skoler.

13.15 - 14.00. Lokale 5 - Booktalk og besøg af Lise Villadsen

Booktalk og besøg af Lise Villadsen
Redaktør Nanna Nøhr præsenterer nyheder til PLC og undervisning. Forfatter Lise Villadsen fortæller om sin seneste roman til udskolingen, De sorte hullers klub. En stærk fortælling om ensomhed, løgn og fællesskab.
Gutkind Forlag

13.15 - 14.00. Lokale 16 - Nyt differentieret Læsebogssystem 1-2. klasse: Læs sammen

Nyt differentieret Læsebogssystem 1-2. klasse: Læs sammen
Oplev det nye Læsebogssystem på 3 niveauer, lær at tilrettelægge stationsundervisning med differentieret læse-, skriveaktiviteter, hvor også elever i risiko for dysleksi knækker læsekoden.
Dansk Psykologisk Forlag

13.15 - 14.00. Lokale 17 - Det vil dine elever læse - og sådan får du dem til det!

Det vil dine elever læse - og sådan får du dem til det!
Tricks til at skabe gode læseoplevelser. Præsentation af de nyeste frilæsningstitler til 0.-10. klasse og ideer til, hvordan du kan arbejde med bøgerne i klassen og på PLC.
V/ Hanne Panduro, Alinea

13.15 - 14.00. Lokale 18 - Legende naturfag

Legende naturfag
Lad os slippe eleverne fri, så de kan lege sig til vigtige naturvidenskabelige erkendelser. Oplægget giver eksempler på didaktiske setup, der skaber undring og lyst til at stille spørgsmål til verden omkring sig.
V/ Mikael Scheby og Anette V. Nielsen, CFU

13.15 - 14.00. Lokale 19 - ’Space to be You’ – giv minoritetselever en bedre skolegang

’Space to be You’ – giv minoritetselever en bedre skolegang
Indblik i gratis materiale til fagpersoner i grundskolen. ’Space to be You’ giver praksisnær viden og konkrete metoder til at skabe en mere normkreativ og intersektionel skoledag for alle elever.
LGBT+ Danmark

14.15 - 15.00. Lokale 5 - Kunst og design i en skolekontekst 

Kunst og design i en skolekontekst 
Hør hvordan ny dansk designforskning dokumenterer en sammenhæng mellem en kunstnerisk-baseret didaktisk tilgang i skolen og flere deltagelsesmuligheder for elever og fagprofessionelle.
V/ Maria Lyndgaard Petersen, Designskolen Kolding

AFLYST 14.15 - 15.00. Lokale 16 - Aski Raski

AFLYST Aski Raski
Systematisk og differentieret læse- og stavetræning af lyde, stavelser og ord. Aski Raski indeholder syv niveauer, fire opgavetyper og tre sværhedsgrader samt en afdækning og individuelle stier til elevers opnåelse af sikre læse- og stavefærdigheder.

14.15 - 15.00. Lokale 17 - Gads Børnebøger: Booktalk og forfatterbesøg

Gads Børnebøger: Booktalk og forfatterbesøg

Kristina Aamand fortæller om sin nye ungdomsroman Der er et sted i helvede og faglig konsulent Maria Louise Bjerrum taler om Gads nye børne- og ungdomsbøger for PLC og undervisning. Goodiebags på alle stole.

14.15 - 15.00. Lokale 18 - Sprogteknologi i sprogfagene?

Sprogteknologi i sprogfagene?
AI-teknologi har gjort sit indtog i sprogfagene. Hvordan starter du en dialog om teknologier i din undervisning, og hvordan kan udvalgte værktøjer aktivt styrke elevernes lyst og arbejde med sprog?
V/ Christina Hellensberg og Daniele Eycenne, CFU

14.15 - 15.00. Lokale 19 - Lær at bruge STEM/STEAM som pædagogisk værktøj i folkeskolen

Lær at bruge STEM/STEAM som pædagogisk værktøj i folkeskolen
Se hvordan du vha. en legende tilgang kan forene pædagogiske metoder med kreativ tænkning og problemløsning i forhold til science, teknologi, engineering og matematik.
V/ Kristina Knutzen & Nicolai Varney, Woodstein

15.15 - 16.00. Lokale 5 - Ny folkeskolelov - er der stadig plads til dannelse?

Ny folkeskolelov - er der stadig plads til dannelse?
Debat om dannelse i skolen med professor Lene Tanggaard, MF Mette Thiesen og formand for KLF, Katrine Fylking. John Rydahl modererer debatten.
Arrangeret af Folkekirkens Skoletjeneste og Religionslærerforeningen

15.15 - 16.00. Lokale 16 - Scenekunst på skoleskemaet

Scenekunst på skoleskemaet
Bogen indeholder en række konkrete undervisningsforløb i teater for klasser i grundskolen. Heri findes inspiration til øvelser og forløb samt refleksioner ifm. arbejdet med teater i grundskolen. Sanseværk/Egnsteatret i Vordingborg Kommune

15.15 - 16.00. Lokale 17 - Skal du til at have musik på skemaet?

Skal du til at have musik på skemaet?
Dansk Sang har inviteret nogle erfarne lærebogsforfattere, som giver et par lette og praktiske forslag til at komme i gang. Sessionen sigter mod lærerstuderende og lærere uden stor erfaring ud i en dagligdag som musiklærer.
Dansk Sang

15.15 - 16.00. Lokale 18 - Naturfaglig efteruddannelse tilpasset dig og din skole

Naturfaglig efteruddannelse tilpasset dig og din skole
Hør om NAFA´s skoleudviklingsindsats og om de muligheder for skræddersyet efteruddannelse som kan implementeres i skolens egen organisation og kultur og som er forskningsbaseret.
NAFA Naturfagsakademiet

15.15 - 16.00. Lokale 19 - Tegneserier på skoleskemaet

Tegneserier på skoleskemaet
Fra Forlaget Cobolt fortæller Karoline Stjernfelt med I morgen bliver bedre om en begivenhedsrig tid i dansk historie og Morten Dürr med Ivalu om børn og overgreb samt Zenobia om børn og krig. Begge arbejder nu på tredje bind i hver sin serie.