Der er mere end 60 gratis oplæg, som du frit kan vælge at deltage i. Oplæggene kræver ikke tilmelding. Deltagelse er efter først til mølle princippet.
Oplæg onsdag den 2. april
9.30-10.15 lokale 1 - Apple-teknologi i klasseværelset
Apple-teknologi i klasseværelset
v. Thomas Bach Piekut
Få indblik i, hvordan teknologi fra Apple kan understøtte klasserumsledelse og hjælpe eleverne med at fokusere. Få også bud på arbejdsmetoder og apps.
COMM2IG
9.30-10.15 lokale 3 - LEDIG
LEDIG
Afbud fra Designskolen Kolding
9.30-10.15 lokale 4 - Læringszoner
Læringszoner
Hvordan kan afløseren for det traditionelle læringsrum se ud og hvad er børnene og lærernes tilbagemeldinger fra en række tests gennemført over de seneste 6 år?
Environment for Learning
9.30-10.15 lokale 5 - Bøger med lavere lixtal til udskolingen
Bøger med lavere lixtal til udskolingen
Maria Boesen(forfatter) i samtale med Frederikke fra finurlige fif, om udfordringer med at finde litteratur i lav lix til udskolingen. Bøger med emner der skaber interesse for læsning.
Tellerup
9.30-10.15 lokale 11 - Læseglæde 1: Vil du skabe en klasse fuld af læseglæde og fællesskab?
Læseglæde 1: Vil du skabe en klasse fuld af læseglæde og fællesskab?
Få idéer fra Ulla Maria og Dorthe til at organisere læsefællesskaber med fokus på elevmedbestemmelse og levende litteraturarbejde, hvor eleverne engageres i teksterne og udfolder deres kreativitet.
Gyldendal
9.30-10.15 lokale 13 - Læselyst og læsemotivation
Læselyst og læsemotivation
Vi ved godt, at eleverne ikke gider at læse. Men hvad gør vi ved det? Få indsigt i elevers læsemotivation og konkrete bud på materialer fra CFU, som understøtter dine elevers lyst til at læse i dansktimerne.
CFU
10.30-11.15 lokale 1 - RISIKO FOR ORDBLINDHED – styrk deltagelse og mestring
RISIKO FOR ORDBLINDHED – styrk deltagelse og mestring
Mestringsmodellen er læsevejlederens værktøj til elever i risiko for ordblindhed i en tidlig indsats. Øvelser, der styrker deltagelse, motivation og mestring i undervisningen for eleverne.
Dansk Psykologisk forlag
10.30-11.15 lokale 3 - Det tænkende klasserum
Det tænkende klasserum
v. Adrian Bull og Lone Anesen
Med afsæt i danske læreres erfaringer får du konkrete bud på, hvordan du får dine elever til at tænke matematisk og engagere sig i problemløsning.
Akademisk Forlag/Alinea
10.30-11.15 lokale 4 - Google for Education
Google for Education
v. Cecilie Bøvold
Tag med på en inspirerende rejse. Du får praktiske tips om, hvordan du kan integrere AI til at støtte undervisningen, ligesom vi også deler nyheder og tips i Google Workspace for Education.
Google Education
10.30-11.15 lokale 5 - Kom til booktalk med Katrine Assels
Kom til booktalk med Katrine Assels
Oplev Kathrine Assels fortælle om ungdomsromanen Spørg Siri og få gratis undervisningsmateriale. Hør desuden vores faglige konsulent/underviser fortælle om Gads nye børne- og ungdomsbøger.
Gads Børnebøger
10.30-11.15 lokale 11 - Læseglæde 2: Kanontekster i nye klæder
Læseglæde 2: Kanontekster i nye klæder
Det er 150 år siden, at H.C. Andersen gik bort. Oplev Sanne Munk Jensen og Søren Jessen i samtale om bogen Et barn i en verden, hvor otte af vor tids store forfattere har ladet sig inspirere af Andersen.
Gyldendal
10.30-11.15 lokale 13 - Kunstig intelligens – hvordan?
Kunstig intelligens – hvordan?
Kunstig intelligens har gjort sit indtog i skolen. SkoleGPT er et godt og sikkert AI-værktøj, udviklet af CFU – og gratis. Se, hvordan den virker, og hvilke muligheder den giver for at arbejde på nye måder.
CFU
11.30-12.00 lokale 1 - Forestil dig Lærfest hele året
Forestil dig Lærfest hele året
Let adgang til alle forlag og et overblik over alle de materialer, du kan bruge til din undervisning.
Kig forbi og hør, hvordan du og din skole kan bruge Edunova.
Edunova
11.30-12.00 lokale 3 - Selvhjulpne ordblinde!
Selvhjulpne ordblinde!
Ordlab giver faglige indspark, der viser hvorfor vi bør støtte brugen af LST, så vi bevæger os fra rigtighed mod lethed. Du får også vist, hvordan du som lærer kan stilladsere i brugen af LST på under 3 min.
Ordlab
11.30-12.00 lokale 4 - Hvad skal vi med test i matematik?
Hvad skal vi med test i matematik?
Forfatteren til MiniMAT, MAT 1-9 Digital og MAT-elevplaner vil i dette oplæg demonstrere, hvordan test i matematik kan fungere som et redskab til at opnå indsigt i elevernes faglige kompetencer.
Hogrefe Psykologisk Forlag
11.30-12.00 lokale 5 - Stærke fællesskaber med visuel støtte
Stærke fællesskaber med visuel støtte
Visuel støtte er et vigtigt redskab til at skabe deltagelse og stærke fællesskaber. Her aflastes elevernes eksekutive funktioner som hukommelse, opmærksomhed og overblik.
Dafolo
11.30-12.00 lokale 11 - Læringsfokus og sikkerhed med Microsoft AI, hvordan?
Læringsfokus og sikkerhed med Microsoft AI, hvordan?
v. Søren Klarskov Weimar
Hør, hvordan vi administrerer et sikkert og læringsfokuseret skolemiljø. Få indsigt i, hvordan du forbereder din skole til integrationen af Generative AI.
COMM2IG
11.30-12.00 lokale 13 - Fagdyk med CFU: Praktikernetværk om teknologiforståelse
Praktikernetværk om teknologiforståelse
v. Kenneth Riis Poulsen m.fl.
UCN CFU
12.15-12.45 lokale 1 - Hvordan kan vi gøre den digitale matematik nemmere?
Hvordan kan vi gøre den digitale matematik nemmere?
Vi dykker ned i Equatio, som gør den digitale matematik mere brugervenlig. Ydermere fungerer den som omdrejningspunkt for at arbejde multimodalt.
Wizkids
12.15-12.45 lokale 3 - Spænd sikkerhedsselen og kig op
Spænd sikkerhedsselen og kig op
v. Søren Sørensen, ekspert fra Klasseklar. Alineas nye kursusportal
Tidl. F-16 jagerpilot Søren Sørensen åbner op for værktøjskassen og deler ud af gode råd til teamsamarbejde, som kan bruges i lærerlivet.
Alinea
12.15-12.45 lokale 4 - Karrierelæring: Fra grundskole til fremtidens business
Karrierelæring: Fra grundskole til fremtidens business
Hør om et unikt projekt, hvor 3 erhvervsskoler samarbejder med grundskoler og kommuner om at udvikle og gennemføre læringsorienteret og praksisnær uddannelsesvejledning indenfor business til grundskolens 5.- 8. klasse.
TietgenSkolen, Campus Vejle og Viden Djurs
12.15-12.45 lokale 5 - Fortællingen som didaktisk redskab
Fortællingen som didaktisk redskab
Det levende, det nærværende og det personlige er vigtige elementer, når vi formidler viden om grænselandets mindretal. Mød forskellige personer - alle med deres egne personlige fortællinger.
Grænselandet – kulturmøde og læringsrum
12.15-12.45 lokale 11 - Kunstig intelligens i undervisningen
Kunstig intelligens i undervisningen
Få indsigt i, hvad KI er, og hvordan det kan styrke undervisningen og skabe nye muligheder for adaptiv undervisning og effektivisering af forberedelsestid. Bliv klædt på til at gøre en forskel.
Ordbogen & Grammatip
12.15-12.45 lokale 13 - Fagdyk med CFU: Legende tilgang til læring
Fagdyk med CFU: Legende tilgang til læring
Alle fag.
v. Morten Relster
CFU i UCL
13.00-13.30 lokale 1 - AI på spil i din undervisning
AI på spil i din undervisning
Vi præsenterer metoder og ressourcer, der understøtter en kritisk og eksperimenterende brug af AI i arbejdet med innovation og entreprenørskab.
Fonden for Entreprenørskab
13.00-13.30 lokale 3 - Booktalk ved Gutkind Forlag
Booktalk ved Gutkind Forlag
Gutkind Forlag præsenterer forårets nyheder til PLC og undervisning på alle klassetrin med fokus på bøger, der bygger bro mellem hængekøjen og klasseværelset.
Gutkind Forlag
13.00-13.30 lokale 4 - Nye redskaber til mere læseglæde
Nye redskaber til mere læseglæde
To indsatskommuner præsenterer nyudviklede greb til udvikling af læseglæde. Hør om Slagelses arbejde med ordløse billedbøger og Koldings dialogværktøj til afdækning af børns læselandskab.
Tænketanken Fremtidens Biblioteker
13.00-13.30 lokale 5 - Er jeg mon gennemsnitlig?
Er jeg mon gennemsnitlig
Lad eleverne spejle sig i statistik og lære at stille kritiske spørgsmål til fup og fakta. Mit liv med statistik er 4 interaktive og tværfaglige forløb, der klæder udskolingselever på gennem leg og refleksion.
Mit Liv med statistik
13.00-13.30 lokale 11 - Trivselskrise set fra børnelitteraturen
Trivselskrise set fra børnelitteraturen
Hør forfatterne Trine Bundsgaard og Mette Eike Neerlin tale om det svære børneliv med udgangspunkt i bøgerne Himmeløjne og Alt for Pipper Villumsen.
Gyldendal
13.00-13.30 lokale 13 - Fagdyk med CFU: Litteratur og multimodalitet
Fagdyk med CFU: Litteratur og multimodalitet
Engelsk
v. Lise Fenger Poulsen
CFU UC SYD
13.45-14.30 lokale 1 - Styrk elevers læseudvikling
Styrk elevers læseudvikling
EyeJustRead fortæller i samarbejde med læseforsker Stine Fuglsang Engmose om muligheden for lynhurtigt at få indsigt i elevers læseudvikling.
Ordlab
13.45-14.30 lokale 3 - Ordblindevenlig undervisning
Ordblindevenlig undervisning
v. Thomas Mose, Ordblindetræning og Line Leth Jørgensen
Hør om skriftsproglige forudsætninger, erfaringer fra UVM-projekt med gult testede elever, og om virkningsfulde didaktiske metoder og tiltag til din undervisning.
Akademisk Forlag
13.45-14.30 lokale 4 - Få DR’s universer ind i klasseværelset
Få DR’s universer ind i klasseværelset
Gratis læringsmaterialer fra DR. Hør, hvordan du får Motor Mille, Ultra Nyt og andre kendte DR-ansigter med ind i klassen og inspirerer dine elever med legende og engagerede læring.
DR LÆR
13.45-14.30 lokale 5 - Booktalk og forfattermøde
Booktalk og forfattermøde
I selskab med Sandra Schwartz og LG Jensen præsenterer Alvilda nye bøger og Nicole Boyle Rødtnes fortæller om sin nye roman, Hvis hadet vinder, der handler om radikalisering af unge på nettet.
Alvilda
13.45-14.30 lokale 11 - Overvejer I at skifte matematikportal?
Overvejer I at skifte matematikportal?
Skoleedu blev i 2023 blev relanceret med både fagportal, træning og prøver. I dag har 60% af landets folkeskoler abonnement. Oplev fordelene i den nye 3-i-1-løsning og få gratis adgang i 2 mdr.
Skoleedu
13.45-14.30 lokale 13 - mitCFU – din vej til lære- og læselyst
mitCFU – din vej til lære- og læselyst
Med mitCFU’s nye design får du let ved at vælge de bøger, film og materialer, som tænder for motivationen i dit klasselokale. Se, hvordan universer gør litteraturen levende, og temaerne giver dig overblik.
CFU
Oplæg torsdag den 3. april
9.15-9.45 lokale 1 - Udvikling af fleksible strategier
Udvikling af fleksible strategier
Kom og hør hvordan Xplore Matematik 0.-3. klasse understøtter eleverne i at udvikle flere strategier til at løse samme opgaver og blive gode til at vælge imellem strategierne.
GO Forlag
9.15-9.45 lokale 3 - Mød Kalle & Kit i BØRNE-KRAP
Mød Kalle & Kit i BØRNE-KRAP
Nyudviklet systematisk materiale, der omsætter KRAP´s redskaber til sammenhængende forløb i arbejdet med trivsel, følelser og fællesskaber i indskolingen. www.KRAP.com
PsykologCentret ApS
9.15-9.45 lokale 4 - PDF-filer skaber nye muligheder
PDF-filer skaber nye muligheder
PDF-værktøjet OrbitNote har fået en helt ny makeover, der skaber nye standarder og muligheder med PDF. Kom med ind og se nogle konkrete muligheder i din undervisning.
Wizkids
9.15-9.45 lokale 5 - Kvalificer den didaktiske værktøjskasse
Kvalificer den didaktiske værktøjskasse
UDL (Universal Design for Learning) er et didaktisk rammeværk, der med konkrete greb understøtter fleksibel og inkluderende undervisning, hvor alle elever har mulighed for at deltage og lære.
Dafolo
9.15-9.45 lokale 11 - Kulturforståelse - Hvorfor er det vigtigt?
Kulturforståelse - Hvorfor er det vigtigt?
At lære om andre kulturer giver elever en forståelse, de kan bruge i mødet med verden. Kulturforståelse styrker fællesskab, skaber tolerance og klæder dem på til at navigere i en globaliseret hverdag.
Moesgaard Museum
9.15-9.45 lokale 13 - Fagdyk med CFU: ADHD og autisme møder skolen
Fagdyk med CFU: ADHD og autisme møder skolen
Specialpædagogik
v. Poul Erik Phillipsen
CFU i VIA
10.00-10.45 lokale 1 - Vejlederspor: Tidlig indsats
Vejlederspor: Tidlig indsats
Hvordan kan vi forebygge afkodningsvanskeligheder med en tidlig indsats i indskolingen? Dorthe Klint Petersen giver konkrete bud på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges.
Gyldendal
10.00-10.45 lokale 3 - LEDIG
Ledig
Afbud fra Designskolen i Kolding
10.00-10.45 lokale 4 - Alle ord tæller
Alle ord tæller
Ved at sætte læsning og litteraturen fri, give læsningen krop, og inddrage børnene kan vi skabe læseglæde for alle børn på tværs af arenaer. Få præsenteret læremidler til indskoling og mellemtrin.
DR, CFU og Bibliotekerne
10.00-10.45 lokale 5 - Kom til booktalk med Katrine Assels
Kom til booktalk med Katrine Assels
Oplev Kathrine Assels fortælle om ungdomsromanen Spørg Siri og få gratis undervisningsmateriale. Hør desuden vores faglige konsulent/underviser fortælle om Gads nye børne- og ungdomsbøger.
Gads Børnebøger
10.00-10.45 lokale 11 - 8 tips til aktiv frilæsning
8 tips til aktiv frilæsning
v. Hanne Panduro
Læs mere, og tænd læseglæden! Kreative aktiviteter og differentierede opgaver, dine elever kan lave før, efter og mens de læser. Booktalk med nye bøger til 0.-10. kl. + gratis spil og bog til dig.
Alinea
10.00-10.45 lokale 13 - Praksisfaglighed i fagene
Praksisfaglighed i fagene
Flere børn skal have mere ud af skolen. En af vejene er en mere praksisfaglig undervisning. Men hvad er praksisfaglighed, og hvordan ser det ud i fagene? Vi indkredser begrebet og sætter fokus på tilgange, der kan inspirere og udvikle det nye fagsyn.
CFU
11.00-11.45 lokale 1 - Vejlederspor: Hvordan guider vi den gode faglige klassesamtale?
Hvordan guider vi den gode faglige klassesamtale?
Hvordan kan matematikvejlederen støtte kolleger i at guide faglige samtaler, så eleverne lærer gennem dem? Heidi Kristiansen giver konkrete bud.
Gyldendal
11.00-11.45 lokale 3 - Det fysiske læringsrum i grundskolen
Det fysiske læringsrum i grundskolen
Hvordan indretter vi skoler, så de forskellige rum understøtter børns selvbestemmelse, kompetence og samhørighed?
Environment for Learning
11.00-11.45 lokale 4 - Hvad skal vi med test i matematik?
Hvad skal vi med test i matematik?
Forfatteren til MiniMAT, MAT 1-9 Digital og MAT-elevplaner vil i dette oplæg demonstrere, hvordan test i matematik kan fungere som et redskab til at opnå indsigt i elevernes faglige kompetencer.
Hogrefe Psykologisk Forlag
11.00-11.45 lokale 5 - Booktalk og besøg
Booktalk og besøg
Gutkind Forlag præsenterer nyheder til PLC og undervisning. Hør også forfatterne Stine Sillesen og Signe Ried fortælle om blekager og røvtyggere, når alfabetet stikker af i deres nye ABC-bog til indskoling /mellemtrin.
Gutkind Forlag
11.00-11.45 lokale 11 - STAV & LÆS
STAV & LÆS
Til elever fra 3.-4. klasse med fonologiske udfordringer.
Bliv præsenteret for et 12 ugers forløb med basale stave- og afkodningsstrategier. Få indsigt i teorien bag, og se, hvordan denne omsættes til konkrete aktiviteter.
Monica Krarup Olesen, Dansk Psykologisk Forlag
11.00-11.45 lokale 13 - Skab litteraturbegejstring med kreativitet og variation
Skab litteraturbegejstring med kreativitet og variation
Få idéer og inspiration til, hvordan du skaber en kreativ og varieret litteraturundervisning. Du bliver præsenteret for et væld af litterære greb, skitser til tematiske danskforløb og kreative bud på perspektiveringsarbejdet.
CFU
12.00-12.30 lokale 1 - Google for Education & Edulife
Google for Education & Edulife
Vi giver en update på opdateringer i Google for Education og hvilken betydning disse har.
Ydermere vil vi løfte sløret for, hvad der er i vente.
Wizkids
12.00-12.30 lokale 3 - Carlsen udgiver alle børns bøger
Carlsen udgiver alle børns bøger
Dem, de selv læser, og dem, som kræver en formidler for at udfolde universet. Mød redaktør Jesper Roos, der vil fortælle om de nyeste udgivelser fra Carlsen.
Carlsen
12.00-12.30 lokale 4 - Metalæring
Metalæring
Kom og hør Charlotte Preusse fortælle om Metalæring. En ny pædagogisk-psykologisk læringsforståelse, som den danske regering kalder “nøglen til læring”.
Nordisk Metalæring
12.00-12.30 lokale 5 - Lyd & Betydning
Lyd & Betydning
Se den nye digitale stave-og læseprøve, der afdækker elevernes stave- og læsefærdigheder ud fra lydprincippet og betydningsprincippet. Se, hvordan prøverne kan danne grundlag for tilrettelæggelse af undervisning.
Dorthe Klint Petersen, Dansk Psykologisk Forlag
12.00-12.30 lokale 11 - Skab sammenhæng mellem rum og pædagogik
Skab sammenhæng mellem rum og pædagogik
v. Læringskonsulent Anne Aastrup og Projektleder - pædagogik og æstetik Kathrine Iversen
Få inspiration til, hvordan I arbejder med indretning som didaktisk redskab til at understøtte jeres praksis og skabe læringsrum for alle.
HOLMRIS B8
12.00-12.30 lokale 13 - Fagdyk med CFU: Holocaust og andre folkedrab
Holocaust og andre folkedrab
Astrid Møller Danielsen, Lars Arnov og Christian Frandsen
CFU i UCL
12.45-13.30 lokale 1 - Lad os skrue op for tænkelysten i matematik
Lad os skrue op for tænkelysten i matematik
Hvordan udvikler vi med afsæt i det tænkende klasserum og problembaseret undervisning tænkelyst hos alle elever, og hvordan bevarer vi tænkelysten på den lange bane? Line Maj Møller skruer op for tænkelyst og praksiseksempler.
Gyldendal
12.45-13.30 lokale 3 - Meningsfulde fejl
Meningsfulde fejl
v. Morten Elkjær & Daniel Ebeling
40% af elever i 6. klasse svarer enten 12 eller 17 på 8+4 = _+5. Hvad er der sket?
Få konkrete ideer til, hvordan opgavedesign kan omsættes til inkluderende undervisning og formativ evaluering.
Alinea
12.45-13.30 lokale 4 - Spar tid med Teacherspace AI
Spar tid med Teacherspace AI
Effektiviser forberedelse, forældrekontakt og forståelse af teori og bekendtgørelser. Unik kombination af dansk skolekontekst og avanceret AI-teknologi. Ideel til lærere og skoleledere, der ønsker at fokusere på kerneopgaver.
Teacherspace
12.45-13.30 lokale 5 - DSA med Helle Pia Laursen/ Lars Holm
DSA med Helle Pia Laursen/ Lars Holm
Med afsæt i den nye udgivelse Undervisning i dansk som andetsprog belyser forfatterne en række centrale perspektiver indenfor fagområdet og de problemstillinger, der knytter sig dertil.
Dansklærerforeningens Forlag
12.45-13.30 lokale 11 - Kunstig intelligens – hvordan?
Kunstig intelligens – hvordan?
Kunstig intelligens har gjort sit indtog i skolen. SkoleGPT er et godt og sikkert AI-værktøj, udviklet af CFU – og gratis. Se, hvordan den virker, og hvilke muligheder den giver for at arbejde på nye måder.
CFU
12.45-13.30 lokale 13 - Fagdyk med CFU: Udvikling af matematisk forståelse
Fagdyk med CFU: Udvikling af matematisk forståelse
Bo Teglskov Kristensen, Micky Bøgvad Demant Lindharth og Rikke Schnedler Teglskov Kristensen
CFU i UCL
13.45-14.30 lokale 1 - SKAL DU SÅ I KRIG?
SKAL DU SÅ I KRIG?
Hvordan reagerer børn, når de savner far eller mor, og hvordan kan du som lærer bedst støtte? Hør om Forsvarets erfaringer med børn af udsendte soldater og undervisningsmaterialet- Skal du så i krig?
Veterancentret
13.45-14.30 lokale 3 - Dataindsamling og undersøgelser med kort
Dataindsamling og undersøgelser med kort
Oplev, hvordan du kan styrke din undervisning med den nye interaktive atlasportal. Eleverne kan bl.a. arbejde med et GIS-værktøj. Fokus er på undersøgende læring, der skaber engagement.
GO Forlag
13.45-14.30 lokale 4 - Introduktion til Roger SoundField
Introduktion til Roger SoundField
Phonak præsenterer Roger SoundField til brug i undervisningen til normalt hørende elever. Der vil blandt andet være fokus på effekten på elevernes taleopfattelse, samt på lærerens stemme.
Phonak
13.45-14.30 lokale 5 - AI i undervisningen
AI i undervisningen
v. Torben Nybo
Vi lever i AI’s tidsalder. Hvilken betydning har det for vores undervisning og læring? I Alinea har vi fokus på AI, og du vil få konkrete bud på, hvordan man indtænker det didaktisk i undervisningen.
Alinea Fremmedsprog
13.45-14.30 lokale 11 - Mindmapping med MindView
Mindmapping med MindView
Hvad er det MindView hjælper elever med? F.eks.:
- At undgå skriveblokering
- Strukturere tid og opgaver
- At gøre Projektstyring nemt
Matchware
13.45-14.30 lokale 13 - Fagdyk med CFU: Mundtlighed og kreativitet
Fagdyk med CFU: Mundtlighed og kreativitet
Alle fag
Mikkel Aslak, VIA CFU