Gratis oplæg
Der er hele 59 gratis oplæg, som du frit kan vælge at deltage i. Oplæggene kræver ikke tilmelding. Deltagelse er efter først til mølle princippet.
Oplæg onsdag den 27. april
Kl. 10.00 lokale 1 - Kvikmat - digital matematik
Kvikmat - digital matematik
Se vores nyskabende digitale træningssite til matematik i grundskolen, der fokuser på meningsfuld træning, og hvor eleverne kan samarbejde via en smart peer-learning funktion. Hør også om vores nye bogsystem, der forener det analoge og digitale på helt nye måder.
Gyldendal
Kl. 10.00 lokale 3 - Få sand mellem tænderne
Få sand mellem tænderne
Mærk litteraturen! En sansende og undersøgende tilgang får dine elever aktivt i gang med tekstarbejde. Marianne Hundebøl og Kenneth Jakobsen Bøye står klar til at give dig alle de knasende guldkorn fra udskolingstitlen Sand mellem tænderne.
Alinea
Kl. 10.00 lokale 4 - Skolestyrken
Skolestyrken
Skolestyrken tilbyder hjælp til at styrke alt det gode, I allerede gør for eleverne og trivslen i hverdagen. Det handler om at gøre trivsel til en del af skolens kerneopgave og have helt konkrete redskaber, når mistrivsel eller mobning opstår. Hør, hvordan hele skolen bliver involveret i at skabe trygge fællesskaber.
Red Barnet
Kl. 10.00 lokale 5 - Meningsfuld fremstilling med SKRIV derudad og STAV
Meningsfuld fremstilling med SKRIV derudad og STAV
Gør fremstilling autentisk og meningsfuld for eleverne. Undervis i tekstens modtager, afsender, skønhed og norm. Arbejd med stavning og grammatik i kontekst, når det giver mening for indholdet.
Dansk Psykologisk Forlag
Kl. 10.00 lokale 11 - Søren Jessen om Ulvekongen
Søren Jessen om Ulvekongen
Hør Søren Jessen fortælle om Ulvekongen, en illustreret kortroman for unge om en utilpasset dreng, der kæmper for at finde ud af livet. Oplægget er arrangeret af Gyldendal og indledes med en præsentation af nyheder ved Anne Lind Andersen.
Gyldendal
Kl. 11.00 lokale 1 - Nyhed til stavning og grammatik på mellemtrinnet
Nyhed til stavning og grammatik på mellemtrinnet
Danskbrikker er et nyt digitalt univers for 3.-6. kl. Dine elever undersøger og udvikler sproget sammen, mens kreative skrive- og bevægelsesopgaver hjælper eleverne til at styrke deres evne til at finde og forstå stavemønstre og grammatikregler. Oplæg v. Astrid Skovse Ravn
Gyldendal
Kl. 11.00 lokale 3 - Write away med modeltekster
Write away med modeltekster
Connect-forfatter Hanne Ray Pedersen stiller skarpt på, hvordan du støtter og udvikler dine udskolingselevers skriveproces gennem arbejdet med modeltekster. Hør om anvendelse af skriverammer og checklister, som du kan bruge right away.
Alinea
Kl. 11.00 lokale 4 - Teknologiforståelse for alle
Teknologiforståelse for alle
Hvordan omsætter vi den nye faglighed til praksis, og kan vi undervise i teknologi uden at have en uddannelse i datalogi? Kom og bliv udsat for en række aktiviteter, du selv kan bruge allerede i morgen. Oplæg v. Daniel Gorm Andersen.
Clio
Kl. 11.00 lokale 5 - Brug lyd i din undervisning
Brug lyd i din undervisning
Hvordan kan du styrke mundtlighed i fagene, så alle elever bliver hørt? Produktion af lyd og podcast er en oplagt mulighed i de fleste fag og på alle trin. Kom og få masser af inspiration til din undervisning i og med lyd. Oplæg v. Mikkel Aslak.
CFU Danmark
Kl. 11.00 lokale 11 - Arbejdshukommelses-/lærings-og koncentrationsbesvær
Arbejdshukommelses-/lærings-og koncentrationsbesvær.
Dorthe Borgkvist, specialskoleunderviser, neuro-optometrist og forsker på 29.år, holder foredrag om de fysiologiske-/neurologiske årsager, der påvirker hjernens lærings-/arbejdshukommelse samt hvordan 30 minutters daglige øvelser og lege kan højne indlæring, koncentration samt hukommelse af det lærte.
Syn og indlæring
Kl. 12.00 lokale 1 - Booktalk med @bibliotekar Kathrine Pachniuk, børnelitteraturkonsulent
Booktalk med @bibliotekar Kathrine Pachniuk, børnelitteraturkonsulent
På Instagram har Kathrine den største dansksprogede bookstagram for børne- og ungdomslitteratur. På Lærfest taler hun læselyst, YA genre og boganbefalinger. For udskoling og op.
Copydan Tekst & Node
Kl. 12.00 lokale 3 - Hvordan skaber vi et trygt miljø omkring børn med særlige behov?
Hvordan skaber vi et trygt miljø omkring børn med særlige behov?
Har du urolige børn i undervisningen og harde svært ved at mærke sig selv? Hør hvordan brug af sansestimulerende hjælpemidler gavner indlæring, giver ro og koncentration.
Protac
Kl. 12.00 lokale 4 - Sammen om co-teaching
Sammen om co-teaching
Velfungerende co-teaching kræver et smidigt, vedvarende samarbejde, og alle led i skolen er vigtige. Dafolos konsulenter sætter spot på de forskellige roller, og hvordan vi sammen styrker samarbejdet og skaber et inkluderende læringsfællesskab.
Dafolo
Kl. 12.00 lokale 5 - Savner I inspiration til skolens trivselsarbejde?
Savner I inspiration til skolens trivselsarbejde?
Kom og hør om Børns Vilkårs Fællesskabsskoler og få indblik i, hvordan trivselsarbejdet kan blive understøttet med tematikker og redskaber til undervisningen, der er centrale for børn og unges trivsel og fællesskaber.
Børns Vilkår
Kl. 12.00 lokale 11 - Fra fravær til fællesskab
Fra fravær til fællesskab
Stigende elevfravær er et vilkår på mange skoler, men løsningerne er langt fra lette. Med afsæt i sin forskning giver Gro Emmertsen Lund inspiration til, hvordan skoler og lærere kan hjælpe deres elever godt tilbage i fællesskabet.
Aarhus Universitetsforlag
Kl. 13 lokale 1 - Hvordan skabes engagement gennem projektbaseret læring?
Hvordan skabes engagement gennem projektbaseret læring?
Hør om helhedstænkende undervisning og hvordan fag arbejder sammen. Hør om konkrete eksempler i praksis. Der er mulighed for at få indblik i, hvordan LEAPS implementeres, og en præsentation af konkrete værktøjer.
Kata Fonden
Kl. 13.00 lokale 3 - Strategier og tegneserier i matematik
Strategier og tegneserier i matematik
Hør om regnestrategier, number sense og sproglighed - og få praktiske øvelser med hjem. Michael Wahl, Julie Hardbo og Lene Hansen taler om et nyt materiale, hvor tegneserier skaber rammen om matematiske problemstillinger.
Alinea
Kl. 13.00 lokale 4 - Scenariebaseret undervisning
Scenariebaseret undervisning
I scenariebaseret undervisning skaber man et univers, som eleverne kan leve sig ind i og blive opslugt af, mens de øver sig i at samarbejde og løse virkelighedsnære problemer. Få indblik i, hvad scenariebaseret undervisning er, og få konkrete eksempler på, hvordan du kan arbejde scenariebaseret i forskellige fag. Oplæg v. Malene Lindh Jørgensen.
Clio
Kl. 13.00 lokale 5 - Levende og legende litteraturundervisning i udskolingen
Levende og legende litteraturundervisning i udskolingen
Hvordan gør man litteraturundervisningen i udskolingen levende, legende og lærerig? Med udgangspunkt i nye bøger fra CFU får du en række litteraturdidaktiske kroge – lige til at sætte i din danskundervisning. Oplæg v. Jan Frydensbjerg
CFU Danmark
Kl. 13.00 lokale 11 - Kom og læs - nyt dansksystem til indskolingen
Kom og læs nyt - dansksystem til indskolingen
Forfatterne bag Kom og læs viser, hvordan du kan bruge læsesystemet til at arbejde kreativt og systematisk med at styrke dine elevers læse-, stave og skriveudvikling i 1. klasse. Hør hvordan kan en fælles læsebog styrke både motivation og færdigerheder?
Gyldendal
Kl. 14.00 lokale 1 - Erhvervsfag og -uddannelser ind i undervisningen
Erhvervsfag og -uddannelser ind i undervisningen
Hør om Plug and Play-forløbene, der er en del af projektet EUD for alle, som sætter fokus på erhvervsuddannelse. Undervisningsforløb (6.-9. kl.) lavet af folkeskolelærere og faglærere på erhvervsuddannelserne
EUD for alle
Kl. 14.00 lokale 3 - Sådan fik vi styr på støj og uro i 4. klasse … uden skældud!
Sådan fik vi styr på støj og uro i 4. klasse … uden skældud!
Hør om, hvordan vi fik ændret en kaosklasse med mange konflikter til en velfungerende klasse. Masser af eksempler og værktøjer. Fokus var på positiv klasserumsledelse, elevinddragelse og trivsel.
Idekassen
Kl. 14.00 lokale 4 - Inspiration til naturfagene
Inspiration til naturfagene
Bliv opdateret på de skriftlige prøver og den fællesfaglige prøve i naturfag, samt på sammenhæng ml. undervisning og afsluttende prøver. Få også inspiration til nye fællesfaglige fokusområder. Oplæg v. Ulla Hjøllund Linderoth.
GO Forlag
Kl. 14.00 lokale 5 - Buggi inspirerer til læseoplevelser. AFLYST
Kurset er aflyst.
DBC DIGITAL
Kl. 14.00 lokale 11 - Udfordringer med arbejdshukommelsen
Udfordringer med arbejdshukommelsen
Find og støt elever med screeningsmaterialet TIDLIGE TEGN og undervisningsmaterialet HUSK & LÆS, HUSK & REGN og HUSK & SKRIV. Træn arbejdshukommelse i kombination med læsning, taltræning og fremstilling.
Dansk Psykologisk Forlag
Kl. 15.00 lokale 1 - Sammen om ordblindhed
Sammen om ordblindhed
Hvordan arbejder vi bedst sammen om at støtte ordblinde elever i folkeskolen, så de kan deltage aktivt i undervisningen? Hvordan bliver den ordblindevenlige undervisning en naturlig del af alle fag og aktiviteter? Hør også elevernes perspektiver.
Støttefunktion for ordblinde elever
Kl. 15.00 lokale 3 - eTwinning - Involvér skolen internationalt
eTwinning - Involvér skolen internationalt
eTwinning-koordinator Claus Berg fra STIL fortæller og har gæster fra dagtilbud, skoler og ungdomsuddannelser. Bl.a. Karen Sterling, Holluf Pile Tingkær i Odense, Vibeke Vedsted Andersen Middelfart K. og Marie Kongskov, Aarhus Gymn.
eTwinning
OBS. ÆNDRET PROGRAM
Kl. 15.00 lokale 4 - Læs! Læs! Læs! med Trine May– fra bogdropper til binge-læser
Læs! Læs! Læs! med Trine May– fra bogdropper til binge-læser
Få tændt læsegnisten hos eleverne i 8.-10. kl. Fokus er på læselyst i en ramme, der hjælper eleven til at vælge den rette roman, få hul på den, komme ind i dens univers og få den indre film til at rulle.
Dansklærerforeningens Forlag
Kl. 15.00 lokale 5 - Plastmissionen med LIFE Fonden
Plastmissionen med LIFE Fonden
Hvordan kan du arbejde med virkelighedsnære problematikker om bæredygtig plastproduktion i naturfagsundervisningen? Se og lær om aktiviteterne fra det nye gratis undervisningsforløb fra LIFE Fonden.
LIFE Fonden
Kl. 15.00 lokale 11 - Leg til at løfte dine elevers akademiske præstationer
Leg til at løfte dine elevers akademiske præstationer
På dette oplæg fortæller Ph.D. Louise Tidmand om legens evne til at bevæge eleverne ind i zonen for nærmeste udvikling, og hvordan du bruger leg til at udvikle elevernes 21st. Century Skills. Gå hjem med konkrete eksempler på, hvordan du kan lege med indholdet i fagrækken.
Styrkeakademiet
Oplæg torsdag den 28. april
Kl. 9.30 lokale 1 - Byd eleverne op til dansk
Byd eleverne op til dansk
Sæt dansk i bevægelse med Alineas nye mellemtrinssystem Dynamo. Hør, hvordan Dynamo giver eleverne lyst til at engagere sig nysgerrigt i en meningsfuld og sanselig danskundervisning, hvor fakta og fiktion ligestilles. Mød forfatterne.
Alinea
Kl. 9.30 lokale 3 - 5 metoder til at få eleverne i læringszonen
5 metoder til at få eleverne i læringszonen
Hør om de 5 metoder til at få dine elever ind i læringszonen og få eksempler på, hvordan du bruger dem i dit klasseværelse for at skabe en klassekultur med trivsel og positive emotioner og elever klar til læring.
Styrkeakademiet
Kl. 9.30 lokale 4 - Spil & Læs - Letlæsning og spillekort
Spil & Læs - Letlæsning og spillekort
Dyrk spilleglæden og læselysten på én gang med Spil & Læs! Spiludvikler og redaktør Rikke Christensen fortæller om konceptet, hvor temaer fra udvalgte faktabøger er blevet til små, sjove kortspil. Spillene fungerer fremragende som supplement til læsning i indskolingen.
Straarup & Co
Kl. 9.30 lokale 5 - Hvordan vi kan gøre den almene undervisning mere ordblindevenlig
Hvordan vi kan gøre den almene undervisning mere ordblindevenlig
Der skal ikke nødvendigvis tages specielle hensyn i undervisningssituationen. Planlægningen af undervisning der tilgodeser den ordblinde elev, tilgodeser alle elever, og vi vil gerne tydeliggøre, hvilke præmisser der gør sig gældende. Oplægget afholdes i samarbejde med Kerteminde Kommune.
Wizkids
Kl. 9.30 lokale 11 - Arbejdshukommelses-/lærings-og koncentrationsbesvær.
Arbejdshukommelses-/lærings-og koncentrationsbesvær.
Dorthe Borgkvist, specialskoleunderviser, neuro-optometrist og forsker på 29.år, holder foredrag om de fysiologiske-/neurologiske årsager, der påvirker hjernens lærings-/arbejdshukommelse samt hvordan 30 minutters daglige øvelser og lege kan højne indlæring, koncentration samt hukommelse af det lærte.
Syn og indlæring
Kl. 10.30 lokale 1 - Undersøg matematik med Reflex
Undersøg matematik med Reflex
Anne-Christine Weber, Dorte V. Hansen og Marie Proschowsky giver dig en indflyvning i Alineas nye matematiksystem Reflex. I Reflex hersker den undersøgende matematik, hvor vejen til facit er mindst lige så vigtig som resultatet.
Alinea
Kl. 10.30 lokale 3 - Clios nye platform
Clios nye platform
Clio har lanceret en ny platform, hvor du bl.a. kan søge på tværs af fag og klassetrin. Kom og hør om de didaktiske og pædagogiske tanker, der ligger bag det nye læremiddel, og se konkrete eksempler fra platformens mange forløb
Oplæg v. Ann Birthe O. Nicolaisen
Clio
Kl. 10.30 lokale 4 - Lær at lære med Pernille Pind
Lær at lære med Pernille Pind
Lær at lære styrker elevernes bevidsthed om, hvordan de lærer, mens de lærer. De øver sig i at bruge strategier til forskellige typer opgaver ved at få og give respons. Pernille Pind fortæller om sit nye materiale til matematik 4.-6. kl.
Dafolo
Kl. 10.30 lokale 5 - Grænseland - kulturmøde og læringsrum
Grænseland - kulturmøde og læringsrum
Hør om nyeste tendenser inden for flersprogethedsforskningen med eksempler fra en flersproglig praksis med tværsproglige tilgange.
Oplæg v. Camilla Franziska Hansen, UC SYD og Tina Joost, Dansk Skoleforening f. Sydslesvig.
Grænseland - kulturmøde og læringsrum
Kl. 10.30 lokale 11 - Nyheder til PLC fra skolestart til udskoling
Nyheder til PLC fra skolestart til udskoling
Det kan være svært at følge med i alt det nye til dit PLC. Gyldendal Børn og Unge og Gyldendal Uddannelse præsenterer dig for alle nyhederne - helt fra skolestart til udskolingen; billedbøger, letlæsning, fagbøger, børne- og ungdomsbøger.
Gyldendal
Kl. 11.30 lokale 1 - Erhvervsfag og - uddannelser ind i undervisningen
Erhvervsfag og - uddannelser ind i undervisningen
Hør om Plug og Play-forløbene, der er en del af projektet EUD for alle, som sætter fokus på erhvervsuddannelse. Undervisningsforløb (6.-9. kl.) lavet af folkeskolelærere og faglærere på erhvervsuddannelserne.
EUD for alle
Kl. 11.30 lokale 3 - ADHD i børnehøjde
Der har aldrig siddet flere med ADHD i de danske skoler
Men hvordan taler man med indskolingselever om ADHD? Det giver vi et bud på i vores nye materiale, der tager udgangspunkt i tre bøger om “Allan og Svip”. Oplæg v. Tine Rudfeld & Emilie Stougård
Forlaget Æsop
Kl. 11.30 lokale 4 - Fri for mobberi
Fri for mobberi
Kom og hør mere om, hvordan I med Fri for Mobberi kan arbejde målrettet med at skabe trygge og inkluderende børnefællesskaber, forebygge mobning, og hvordan I kan sikre en god social trivsel.
Red Barnet
Kl. 11.30 lokale 5 - TV-udsendelser i kulturfagene
TV-udsendelser i kulturfagene
Vidste du, at CFU har en lang række tv-udsendelser med tilhørende konkrete undervisningsideer? Kom og se nogle af dem, og bliv klar til at bruge tv i din undervisning i kulturfag. Oplæg v. Lars Allan Haakonsen, Lasse Vinther og Kim Malmstrøm
CFU Danmark
Kl. 11.30 lokale 11 - Der er altid noget, man er god til i matematik…
Der er altid noget, man er god til i matematik
MATEMATIKVANSKELIGHEDER er et redskab til at kortlægge og støtte elever i matematikvanskeligheder. Nu med nyt undervisningsmateriale REGNEHULLER Hæfte 1-4, som retter sig til mellemtrinnet.
Dansk Psykologisk Forlag
Kl. 12.30 lokale 1 - Sammen om ordblindhed
Sammen om ordblindhed
Hvordan arbejder vi bedst sammen om at støtte ordblinde elever i folkeskolen, så de kan deltage aktivt i undervisningen? Hvordan bliver den ordblindevenlige undervisning en naturlig del af alle fag og aktiviteter? Hør også elevernes perspektiver.
Støttefunktion for ordblinde elever
Kl. 12.30 lokale 3 - Hvordan skaber vi et trygt miljø omkring børn med særlige behov?
Hvordan skaber vi et trygt miljø omkring
børn med særlige behov?
Har du urolige børn i undervisningen og har de svært ved at mærke sig selv? Hør hvordan brug af sansestimulerende hjælpemidler gavner indlæring, giver ro og koncentration.
Protac
Kl. 12.30 lokale 4 - LÆR & LÆS – sammen om læsetræning i indskolingen
LÆR & LÆS – sammen om læsetræning i indskolingen
Lær & Læs er en ny serie af opgavebøger til indskolingen. I bøgerne arbejdes med læsestrategier og -træning på en sjov og motiverende måde. Kom og hør om serien, og hvordan den kan anvendes som makkerlæsning i klassen og som 20 minutters læsning med en forælder hjemme.
Straarup & Co
Kl. 12.30 lokale 5 - Skab læselyst på mellemtrinnet
Skab læselyst på mellemtrinnet
Hør om, hvordan vi på eReolen Go arbejder med greb til læselyst, laver samskabelse med børn og om vores tilbud til brug på skoler, biblioteker og i fritidslæsningen. Det er også muligt at stille spørgsmål om eReolen Go's platforme mm.
eReolen Go
Kl. 12.30 lokale 11 - DanskSkud - et moderne dansksystem til mellemtrinnet
DanskSkud - et moderne dansksystem til mellemtrinnet
Oplev det spændende nye indhold, som du finder i DanskSkud, et dansksystem til 3.-6. klasse, der bygger bro mellem litteratur, billeder, medier og elevernes egen verden. DanskSkud kan både sætte rammen for årets danskundervisning og bruges som fleksibel ressource.
Gyldendal
Kl. 13.30 lokale 1 - De kreative valgfag
De kreative valgfag
Se alt det, vi tilbyder til de kreative valgfag; fx de unikke arbejds- og teoribøger til valgfaget i H/D, billedkunst og madkundskab. Du kan også få en snak med forfatterne bag materialerne og få tips til, hvordan du bedst muligt klæder eleverne på til prøven i dit fag.
Gyldendal
Kl. 13.30 lokale 3 - Skab skrivemotivation for dine ordblinde elever
Skab skrivemotivation for dine ordblinde elever
Mange ordblinde oplever, at de blokerer, når de skal formulere sig skriftligt. Få konkrete idéer fra læremidlet SKRIV, som støtter mellemtrinseleven med at skrive tekster, der har et bestemt formål.
Alinea
Kl. 13.30 lokale 4 - Mød Nikolaj
Mød Nikolaj
Nikolaj sidder i kørestol efter en alvorlig trafikulykke. Det fortæller han om i 8.-10. klasser, som en del af vores gratis tilbud Sikker Trafik LIVE. Kom og vær elev i 45 minutter og oplev en stærk personlig fortælling.
Rådet for Sikker Trafik
Kl. 13.30 lokale 5 - Matematikkens abstrakte begreber gennem konkrete erfaringer
Matematikkens abstrakte begreber gennem konkrete erfaringer
Få inspiration til, hvilke aktiviteter fra virkelighedens verden, der kan være udgangspunkt for begrebsudvikling hos eleverne. Målgruppe: Matematiklærere 4.-9. kl. Oplæg v. Mie Engelbert Jensen
GO Forlag
Kl. 13.30 lokale 11 - Adam O. om Gro
Adam O. om Gro
Hør Adam O. fortælle om en ung heltinde i en truet verden. Gro må rejse ud i det ukendte for at redde historierne fra at forsvinde.Oplægget er arrangeret af Gyldendal og indledes med en præsentation af nyheder ved Anne Lind Andersen.
Gyldendal
Kl. 14.30 lokale 1 - Kom på Mikrosafari med LIFE Fonden
Kom på Mikrosafari med LIFE Fonden
Inspiration til at arbejde med bæredygtighed i indskoling, hvor den nære natur bringes ind i klasserummet. I det gratis forløb Mikrosafari kobles teori om insekter og smådyr med praksis i form af indsamling, observation og forstørrelse.
LIFE Fonden
Kl. 14.30 lokale 3 - eTwinning – Involvér gymnasiet internationalt
eTwinning – Involvér gymnasiet internationalt
Lærerambassadør Kader Maikal fra Aarhus Gymnasium i Tilst fortæller og viser, hvordan eTwinning kan bruges af skoler og ungdomsuddannelser.
eTwinning
OBS. ÆNDRET PROGRAM
Kl. 14.30 lokale 4 - Guided Reading i grundskolen
Guided Reading i grundskolen
Nogle børn kan læse, når de starter i skole, mens andre har svært ved at lære bogstaverne. Guided Reading er differentieret læseundervisning på små homogene hold, hvor den enkelte elev oplever et trygt og lærende læsefællesskab, der styrker motivation og læselyst.
Straarup & Co
Kl. 14.30 lokale 5 - Skab i fællesskab et sundere lærings- og arbejdsmiljø gennem nudging. AFLYST
Kurset er aflyst.
Kontakt Zurface Group på stand 20 i stedet for
Kl. 14.30 lokale 11 - TEKNOLOGIFORSTÅELSE OG DIGITAL LÆRING
TEKNOLOGIFORSTÅELSE OG DIGITAL LÆRING
Bliv klogere på digital læring og teknologiforståelse. Hør mere om hvordan de digitale værktøjer og teknologier kan anvendes i det tværfaglige læringsrum.
Mød Lars Bo som er udviklingschef for STEAM-området hos Lekolar.
Lekolar