Grundskolen er under forandring. Ledelsessporet på Lærfest’25 zoomer ind på hvad de ændringer, der sker i og omkring skolen, kommer til at betyde for skoleledelse i praksis. Vi hører oplæg om de nye forventninger og opgaver og vi får tegnet et billede af, hvad de kræver af skolelederen anno 2025.
Program
Kl. 9.00 - Velkomst v. Rene Foli
Rene Foli, Chefkonsulent i VIA
Kl. 9.05 - Forandringens vinde fejer hen over skolen. Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse
Oplægsholder:
Lektor Finn Wiedemann, Syddansk Universitet
Om oplægget:
Skoleledere må aktuelt forsøge at navigere i et dilemmafyldt farvand, der er spændt ud mellem minimum to kontrastfyldte diskurser, henholdsvis den angelsaksisk inspirerede mere instrumentelle tradition og den skandinavisk inspirerede mere humanistiske tradition. Traditionerne rummer forskellige idealer og forestillinger om, hvordan man bedst muligt udøver skoleledelse.
Den nye ”frihedsdagsorden” kalder på, at skolelederne skal nyorientere sig. Mange nuværende skoleledere er vokset op i den angelsaksiske tradition, hvor virksomhedsstrategisk ledelse og senest læringsledelse har spillet en central rolle. Med den nye ”frihedsdagsorden” skal skolelederne forsøge at nydefinere deres rolle og opgave. Oplægget indkredser en række aktuelle dilemmaer og tendenser i skoleledelse og inddrager resultaterne fra aktuel forskning om, hvordan skoleledere oplever og erfarer den nye frihedsdagsorden.
Finn Wiedemann er lektor på Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, Syddansk Universitet og fokusområdeleder for netværket i skoleledelse ved Center for Grundskoleforskning. Han forsker i uddannelse, pædagogik og ledelse. Han har udgivet en række artikler og bøger om ledelse. Senest bøgerne Hvor kommer lyset fra. Data i uddannelse og ledelse. Syddansk Universitetsforlag, 2021 samt redigeret og bidraget til bogen Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse. Syddansk Universitetsforlag. 2024.
Kl. 10.00 - Pause
Kl. 10.15 - Læreren anno 2025
Oplægsholder:
Forskningschef Andreas Rasch-Christensen
Om oplægget:
Den vigtigste enkeltfaktor for skolens succes er lærerne. De udmønter kvaliteten og skaffer succesen. Andreas tegner et billede af skolen og lærerrollen over tid og som den ser ud i 2025. Læreruddannelsen har ændret sig flere gange og der er lærere på skolerne, der er uddannet under forskellige studieordninger. Dertil kommer skift i tidsånden, generationsforskelle mv, som betyder at skolen har forandret sig. Fra PISA-chok i 00’erne til kvalitetsprogram i 2023. Fokus har skiftet mellem samfundsmæssige behov og frihed til faglig fordybelse. Lærerværelset kan derfor i dag være et rum med mange forskellige tilgange og kompetencer. Men de forskellige kompetencer og tilgange skal mødes og udvikle skolen sammen. Hvad betyder det for skoleledelsen?
Andreas Rasch-Christensen er ekspert på dagtilbuds- og skoleområdet og er medlem af en række ministerielle udvalg og råd, herunder bl.a. Rådet for børns læring og Kvalitetsforum for dagtilbud. Han er forskningschef ved Forskningscenter for pædagogik og dannelse i VIA.
Kl. 11.05 - Pædagogisk ledelse som ledelse af det vi skal og vil være fælles om
Oplægsholder:
Skoleleder Helle Bjerg
Om oplægget:
Pædagogisk ledelse handler om at lede på det vi vil og har behov for at være fælles om i skolen. En tid med frisættelse og forandring skaber rum til og behov for skoleledelse, der sætter en pædagogisk retning og organiserer opgaveløsningen, så det både bliver nødvendigt og muligt at samarbejde om opgaverne. Ledelse af det fælles handler om at balancere mellem retning, rammesætning og inddragelse i at skabe det, vi vil og skal være fælles om. I en hverdag hvor den enkelte lærer, pædagog – og leder – står i et permanent krydspres, handler ledelse samtidig om at kunne resonere og respondere på og med organisationens eller den enkeltes behov på passende måder, så vi bevæger os sammen, men ikke nødvendigvis ens.
Helle Bjerg er skoleleder på Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg. Med en PhD i uddannelsesvidenskab og en baggrund som forsker i skoleledelse, skoleudvikling og lærerprofessionens udvikling trækker hun i sit oplæg på forskning og praksiserfaringer. Hun sidder aktuelt i ekspertgruppen for fagfornyelsen, og har tidligere været del af Formandskabet for Rådet for Børns Læring, samt diverse ekspertgrupper.
Kl. 12.00 - Frokost/ Messeudstilling
Der serveres frokost i hotellets restaurant og efterfølgende er der tid til at besøge messens mange stande og events.
Kl. 13.30 - Paneldebat om "Frisættelse af skolen"
Paneldebat ved Rene Foli
Vi har inviteret centrale interessenter for at drøfte skolen. Paneldeltagerne repræsenterer vigtige interessenter i og tæt omkring skolen. Rene sørger for at vi kommer til at høre de forskellige perspektiver og at panelet kommer til at udfordre hinanden. Han vil også sørge for at vi hører deres handlingsanbefalinger til skolelederne. Paneldeltagerne er i deres daglige arbejde tæt på den frisatte skole og har derfor indflydelse på dens hverdag. De er valgt, fordi de er nogen af dem, der kommer til at udfylde de tomrum, der opstår, når staten trækker sin detailstyring tilbage.
Deltagere |
Funktion |
Perspektiv |
|
Politiker, udvalgsformand Horsens |
Politik |
|
DLF-kredsformand Odense |
Lærerne |
|
Skolechef i Randers |
Arbejdsgiverperspektiv |
|
Skoleleder Frederiksberg |
Skoleledelse |
|
Pædagogisk leder Aarhus |
Personaleledelse |
Kl. 14.45 - Pause
Kl. 15.00 - Samtale, fællesskaber, roller, mødet mv . - Özlem Zekic
Oplægsholder:
Özlem Cekic, brobygger og forfatter
Om oplægget:
- Hvordan kan skolen danne demokratiske medborgere og styrke den demokratiske samtale?
- Kan skolen blive stedet, hvor dialogen og diversitet får mulighed for at udvikles, uden det er de voksnes normer, der sætter dagsordenen?
Træn din tolerance-muskel, og giv plads til forskellighed og uenighed, når Özlem Cekic bygger broer og giver bud på, hvordan man styrker dialogen og den demokratiske samtale.
Alle messebesøgende kan deltage i dette oplæg.